Blender

Blenderin kehitys alkoi Amigalle Traces-nimisenä vuonna 1989. Nimi muuttui myöhemmin Blenderiksi ja vuonna 1998 pääkehittäjä perusti yrityksen shareware-version levitykseen. Yritys meni konkurssiin vuonna 2002, minkä jälkeen lähdekoodi lisensoitiin korvausta vastaan GPL-lisenssillä. Blenderiä kehittää kahden Blender Foundationin kahden päätoimisen ja kahden osa-aikaisen kehittäjän lisäksi Blenderin ympärille muodostunut yhteisö.

Blender on aikojen saatossa kehittynyt vakavasti otettavaksi 3d-mallinnusohjelmaksi ja sitä on käytetty useissa mainosproduktioissa, Spider-Man 2:n tuotannossa sekä sillä on tehty useita CC-lisensoituja elokuvia. Muutamia Blender Foundationin tekemiä elokuvia ovat muun muassa Elephants Dream, Big Buck Bunny, Sintel sekä Tears of Steel. Kaikkien edellä mainittujen projekteiden työtiedostot ja renderöidyt elokuvat ovat ladattavissa niiden omilta sivuilta sekä ne ovat katsottavissa YouTubesta.

Blenderin käyttöliittymään pääsee helposti sisään video tutorialin avulla. Mallinnuksessa käytettyihin työkaluihin pääsee tutustumaan edellistä seuraavan tutorialin avulla.

Edellisten videoiden ja Blenderiin tutustumisen jälkeen voi kokeilla ja lyhdyn mallintamista.

Valitse tutorialeista jokin ohje ja mallinna sen mukainen hässäkkä.

 

Vaihtoehtoisesti voi käyttää ScetchUp piirto-ohjelmaa, jolla voidaan tehdä kolmiulotteista mallinnusta. Lataa ohjelma www.sketchup.com linkistä.